- Inici
- CINEASTES A LA FILMOTECA
- Vídeos
- Visualitza element
Presentació de "De cierta manera"
Col·leccions
- Vídeos [3161]
Data: 2024-05-29
Autor/a: Ortega, Maria Luisa; Selva, Marta
Impressor/editor/font: Filmoteca de Catalunya
Matèria persona: Gómez, Sara
Descripció
Primera sessió de la retrospectiva de la cineasta afrocubana Sara Gómez en el marc de la "Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona" amb la projecció del film "De cierta manera". Presentació a càrrec de l'acadèmica María Luisa Ortega i Marta Selva, cofundadora de la "Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona" introduïdes per Anna Brufau (programació Filmoteca) i Maria Zafra (directora de la MIFDB).
Amb la premissa d’“un cinema revolucionari per a la revolució”, l’illa de Cuba es converteix, durant els primers anys del règim castrista, en un dels centres de producció i experimentació cinematogràfica més interessants, i en punta de llança de l’anomenat Nuevo Cine Latinoamericano.
És durant aquesta “edat d’or del cinema cubà”, quan la cineasta afrocubana Sara Gómez (1943-1974) enregistra els canvis d’aquest vertiginós procés polític, i, a través de la seva mirada de dona, negra i revolucionària, es compromet amb els moviments d’alliberament i justícia social mitjançant un cinema popular que adopta una postura antropològica i didàctica a l’hora d’investigar la realitat del seu país.
Al llarg d’una dècada realitza una vintena de curtmetratges amb els quals tracta temes controvertits com la marginalitat, el masclisme, els prejudicis tradicionals, la identitat nacional o la cultura afrocubana. El 1974, la seva mort prematura a trenta-un anys, va posar fi a una carrera fulgurant culminada amb la qual es considera la seva obra mestra, "De cierta manera", la qual, tot i estar realitzada durant el “quinquenni gris”, continuava assenyalant mancances per resoldre del poble cubà.
Amb la premissa d’“un cinema revolucionari per a la revolució”, l’illa de Cuba es converteix, durant els primers anys del règim castrista, en un dels centres de producció i experimentació cinematogràfica més interessants, i en punta de llança de l’anomenat Nuevo Cine Latinoamericano.
És durant aquesta “edat d’or del cinema cubà”, quan la cineasta afrocubana Sara Gómez (1943-1974) enregistra els canvis d’aquest vertiginós procés polític, i, a través de la seva mirada de dona, negra i revolucionària, es compromet amb els moviments d’alliberament i justícia social mitjançant un cinema popular que adopta una postura antropològica i didàctica a l’hora d’investigar la realitat del seu país.
Al llarg d’una dècada realitza una vintena de curtmetratges amb els quals tracta temes controvertits com la marginalitat, el masclisme, els prejudicis tradicionals, la identitat nacional o la cultura afrocubana. El 1974, la seva mort prematura a trenta-un anys, va posar fi a una carrera fulgurant culminada amb la qual es considera la seva obra mestra, "De cierta manera", la qual, tot i estar realitzada durant el “quinquenni gris”, continuava assenyalant mancances per resoldre del poble cubà.